Vysokorychlostní trať v Rajhradě
V říjnu 2024 proběhlo první setkání Správy železnic s veřejností v Rajhradě. Správa železnice (SŽ) zde byla představit a obhájit svoji variantu vysokorychlostní tratě z Modřic do Rakvic, kterou přetíná město Rajhrad na jeho periférii hlubokým zářezem a hloubeným tunelem. Účast v rajhradském kině byla velká, a kromě rajhradských obyvatel, se přišli podívat i obyvatelé z okolních obcí.
Starosta Rajhradu přivítal zástupce SŽ, projektanty z firmy Valbek a MottMcDonald a především širokou veřejnost v kinosále. Uvedl na pravou míru, že VRT Rajhradu nepřináší nic, z čeho by mohl Rajhrad a jeho obyvatelé těžit. Nicméně, jsou ochotni tuto variantu tady strpět, pokud SŽ konečně provede dialog a provede nezbytná opatření k ochraně obyvatel a neznehodnotí možnosti dalšího rozvoje města. K čemu se SŽ již několik let nemá a stále přichází se stejnou, nějak neřešenou situací.
Prezentaci zahájil pan Pinkava náměstek ředitele SS VRT pro naši oblast rozsáhlým a zdlouhavým vysvětlováním, že tato varianta rychlotratě vznikla již v roce 1989, dále opakovaně vysvětloval, k čemu jsou rychlotratě dobré a že dnes se již neměří dojezdová vzdálenost, ale čas. Ukázal nám, jak se to plánuje v celé ČR a jak jsou ohleduplní k životnímu prostředí budováním průchodů pro kravičky a žabičky. Neopomněl zmínit, že existuje web www.vrt2jmk.cz, ke kterému má zásadní výhrady a dle něj tam nejsou informace správně. Asi po obsáhlém hodinovém výkladu a po upozornění místních občanů se pan Pinkava zaměřil na Rajhrad. Je nutné uvést, že je velmi pozoruhodné, že přednášející má za to, že lidé vůbec netuší, k čemu taková trať je, a k čemu má sloužit a předpokládá, že jim musí vše vysvětlit, jako neznalým dětem. S tímto přístupem jsme opakovaně zklamáni, protože pak je nejvíce času věnováno „úžasnému obalu VRT“, se kterým lze souhlasit, ale již méně obsahu VRT a času pak moc nezbývá na samotné řešení technického provedení v dotčené oblasti.
Lidem se ovšem tento přístup nelíbil a dali velmi důrazně najevo, že není možné si z jejich životy a majetkem jen tak zahrávat. Je totiž nezbytné pochopit, že investice do bydlení, je celoživotní zátěž, kdy je nezbytné splácet úvěry a jiné finanční požadavky státu. Lidé si do svého obydlí stále investují a zlepšují si ve svém okolí životní úroveň a pohodu, aby po mnoha hodinové pracovní zátěži mohli v klidu relaxovat, bavit se, či provádět činnost, která je připraví na další den tvrdé práce. Do toho přijde SŽ s projektem, který vznikl před 35 lety a nereaguje na současnost, a který je nekompromisně tlačen státními úředníky a politiky. Náhrady za újmu, kterou rodina – většinou se nejedná o jednu osobu – jsou minimální a mnohdy i neadekvátní. Kromě toho vládní představitelé na konci roku 2022 schválili nové nařízení vlády 433/2022, které zvyšuje hlukové limity a řadí více tratí po modernizacích do starých hlukových limitů 68/63 dB. Tedy není nutné dělat takové protihluková opatření nutné pro udržitelnost životního prostředí, což především odnesou obyvatelé dotčených oblastí.
Nepochopitelná situace pak nastala, když byl pan Pinkava dotázán na vedení VRT okolo východní strany dálnice D2. Zde neustále mluvil o nějaké své představě, jak by to bylo možné, kterou automaticky hned zamítal, aniž by vzal do ruky zpracovaný a veřejně dostupný projekt, kde bychom si jasně a technicky vysvětlili, proč varianta předložená SŽ je lepší než ta na východní straně D2. K tomu bohužel nedošlo.
Závěrem to vypadalo tak, že hlavním cílem bylo dojet do Rajhradu a odprezentovat to, co měli připravené a udělat si „fajfku“ ve své tabulce, že v Rajhradě byli a všechno lidem řekli. Jakékoliv námitky, které lidé představili, jsou pravděpodobně již zapomenuty (nikdo si nic nezapisoval a nezaznamenával) a opět se jede dál. Na svém ředitelství zahlásí, že je splněno a mohou pokračovat v budování něčeho, co nám roztříští JMK, částečně vyřadí hlavní nádraží v Brně z dosahu VRT kromě vybraných, kterým Správa Železnice požehná zajíždět do Brna.
Tento závěr si mohu dovolit napsat také proto, že jsem již absolvoval několik takových prezentací v celé ČR a vždy to dopadlo stejně. Lidé vyjádřili své obavy, představitelé SŽ jim sdělili, že není, čeho se bát a odjeli.
Vzhledem k neochotě vyjednávat a snažit se postavit stavbu tak, aby odpovídala 21. století s ohledem na životní prostředí a dotčených obyvatel, nezbylo nic jiného než se vydat svou vlastní cestou a naplánovat VRT, která Jihomoravskému kraji sluší a posouvá ho do 21. století. Webová stránka www.vrt2jmk.cz je dělána transparentně, protože kromě trasy našeho společenství obcí a spolků, jsou zde i odkazy na to co plánuje SŽ. Tím může dojít k faktickému porovnání a nezávislému vyhodnocení obou dostupných variant široké laické, ale i odborné veřejnosti.
Miroslav Novák, 17.10.2024