Rubriky
VRT-VRTKA-VRTKY-VRTKUJEME

RS2 Jižní Morava

státní trasa
Modřice – Šakvice

  • Modřice
  • Popovice u Rajhradu
  • Rajhrad
  • Holasice
  • Sobotovice
  • Ledce
  • Hrušovany u Brna
  • Přibice
  • Vranovice
  • Pouzdřany
  • Popice
  • Šakvice

Trasa SS VRT

  • nerespektuje PUR – politiku územního rozvoje
  • je bezohledná k Jihomoravskému kraji naplánována kdesi v Praze
  • nebyla zatím plánovaná až do Břeclavi
  • kličkuje příčně přes jižní Moravu od dálnice D52 k dálnici D2
  • rozděluje jihomoravský kraj na několik segmentů společně s další infrastrukturou
  • je dle oznámení EIA dlouhá 45 km z Modřic do Rakvic
  • vede intravilánem Modřicemi a Rajhradem
  • vede na náspu vysokém 9 m kolem obce Přibice, Pouzdřany, Popice a další
  • vede přes dobývací území štěrku a písků kolem Hrušovan, čímž ničí materiál, který ke své stavbě potřebuje
  • jde přes EVL Vranovický a Plačkův les.
  • nerespektuje krajinný ráz jižní Moravy
  • likvidace pozemků, lesů, soukromých majetků, kde se vykupují celé ulice, je neúnosná
  • způsobí velké zábory soukromých pozemků a s velkou pravděpodobností se budou bourat celé řady domů podél trasy.
  • nemá robustní hluková opatření, které odpovídají 21. století a parametrům WHO
  • je dělána bez hlubšího porozumění jihomoravskému kraji, starostů a obyvatelů bez dialogu
  • je prosazována na sílu
  • je v rozporu s obranou strategií ministerstva obrany
  • neumožňuje průjezd přes hlavní nádraží v Brně, soupravy tam budou zajíždět a vyjíždět
  • musí mít speciální terminál na jihu Brna nazývaný Vídeňská. Tento terminál zabere mnoho pozemků, bude stát dalších 25 mld. Kč a zvýší hluk již v tak dopravou zatížené lokalitě
    • terminál Vídeňská je kvalitativní krok zpět za účelem utratit mnoho miliard zbytečně navíc
    • na terminál a z terminálu Vídeňská nebude dostatečná kapacita MHD, která bude schopna z celého Brna svážet cestující
    • hrozí, že vlaky nebudou vůbec zajíždět na Brněnské nádraží

Současný koridor pro VRT vznikl na základě Studie proveditelnosti zpracovanou SŽ v roce 2017 a která z dnešního pohledu už není aktuální a sice logicky nezahrnuje vlivy a události posledních let, nicméně taková strategická stavba, jakou je VRT, potažmo další stavby musí umět na tuto situaci reagovat. 1. AZUR byla schválena před 4 lety a i tento dokument by měl umět reagovat a vyvolat změny potřebné k ochraně obyvatelstva a životního prostředí. Dalším zásadním nedostatkem současného ZUR a plánování koridoru VRT je opomíjení strategické bezpečnosti České Republiky s ohledem na válku na východě Evropy. Takto naplánovaná trasa je v rozporu s dokumentem Obranná strategie České Republiky. Hlavní důvodem je, že plánovaný koridor vede souběžně několik kilometrů s již existujícím koridorem. Na jihu Brna existuje jediný velký Železniční Uzel Brno (ŽUB). V případě přímého ohrožení nebo vlakového neštěstí dojde zcela k vypnutí vlakového spojení na spojence z jihu a západu Evropy, což si v současné době ČR nemůže dovolit. I z tohoto pohledu je varianta VRT na východě dálnice D2 výhodná, protože zcela zabezpečuje a zohledňuje obrannou strategii ČR. Je tedy s podivem, že ve zprávě k ZUR není tento pohled na obrannou strategii ČR vůbec zmíněn a koridory, které jsou v ZUR vytyčeny nejsou přeplánovány, tak aby tato strategie byla naplněna.

Brněnská ulice v Modřicích je již dnes zahlcena hlukem, prachem a dalšími emisemo ze současné dopravní situace. Jedná se emise zejména ze silnic III/15268, II/152 a I/52, která se nachází několik metrů od ulice Brněnská směrem na západ a na jih. Vzhledem k trvalému kolapsu dopravy na spojnici D1 a D2 Brno jih, doprava přes uvedené silnice slouží jako alternativa a objízdná trasa. Po této ulici je taktéž svedena všechna autobusová doprava Integrovaného dopravního systému Jihomoravského kraje z jižně položených obcí. V blízkosti města Modřice se nachází také dopravní úsek dálnice D1 a D2, a to včetně křížení těchto dálnic. K tomu je tu navíc plánována VRT a tangenta propojující D52 a D2.

Zásady územního rozvoje Jihomoravského kraje vyplývá, že pro koridor vysokorychlostní trati VRT Brno – Šakvice je třeba zajistit podmínky pro nadstandartní protihluková opatření (překrytí, tunel, tubus) zejména při průchodu trati lokalitami Modřice, Popovice, Rajhrad, Vranovice, Pouzdřany a Popice (bod 129b ZÚR JMK). Jedinou oblastí, pro kterou je připraveno nadstandartní protihlukové opatření je Rajhrad. Pro to, aby mohl být záměr povolen, musí být v souladu s krajskou územně plánovací dokumentací. Ta je závazná pro rozhodování v území. Ostatní obce SŽ ignoruje a žádné nadstandardní opatření neplánuje ve svých projektech i přesto, že území města Modřice, a to včetně ulice Brněnské a jejího okolí, je z hlediska hluku zatíženo významně také leteckým provozem na letišti Brno Tuřany. Přes Modřice vede vzletový a přistávací koridor. To je potřeba do akustického modelování a posouzení také zahrnout.

Už dnes projíždí kolem ulice Brněnská 190 až 240 vlaků denně. S koridorem pro VRT toto číslo naroste o stovky vlaků deně.

Je zvláštní, že zastupitelům, kteří schválil VRT vůbec nevadí, že koridor bude přímo zasahovat do Evropsky významná lokalita Vranovický a Plačkův les (CZ 062084).

Na základě těchto známých a logických předpokladů je nepochopitelné, proč zastupitelé JMK sami nenavrhli jinou logickou trasu pro VRT a tu neschválili v ZUR. Je tedy obecně známo, že oproti navrhované trase SŽ již existuje přímější a efektivnější spojnice mezi Brnem a Břeclaví – a to dálnice D2. Navržená trasa dle dokumentu „RS2 VRT Modřice Šakvice Rakvice Oznámení záměru textová část.pdf“ str. 11 má mít délku 45 km (až do Rakvic). Není akceptovatelné, aby u tak nákladné stavby, nedošlo k předložení a posouzení dalších rozumných variant vedení této trasy na stejné úrovni zpracování detailů, pro jednoznačné posouzení ekonomického a ekologického zatížení vybraných oblasti. Je s podivem, že zastupitelé JMK alternativní trasu nepožadovali, ale schválili předloženou trasu, která neprošla oponentním jednáním. Podle tohoto článku Rychlovlaky v Česku s pomocí EU mohou vyjet už koncem desetiletí | Ekonom.cz: Web týdeníku EKONOM má být cena 31 km VRT na jižní Moravě (pouze do Šakvic) 45 mld Kč. Tedy 1 km stojí 1,45 mld Kč. Celková cena 45 km VRT jižní Morava po přepočtu vychází na 65,3 mld Kč.

Naštěstí projektová dokumentace a další vynaložené náklady pro přípravu záměru v předložené variantě jsou na začátku, a je tedy možné, a především nezbytné tuto změnu udělat směrem k optimálnější variantě kolem dálnice D2, protože úspora takového řešení je až 20 % předpokládaných nákladů oproti aktuálně navrhovanému řešení.

Dále se tím nenaruší současná trať, na které může probíhat provoz bez omezení. A ušetřené peníze se mohou na stávající trati použít pro zlepšení protihlukových opatření, což bude nezbytné s ohledem na zvýšení intenzity dopravy. Úspory přinese zejména to, že se nebude muset budovat tunel v Rajhradě, nebude se muset stavět nádraží Vídeňská a k ní potřebná infrastruktura, protože vlaky budou moci zajíždět přímo na nově vybudované hlavní nádraží v Brně.  Úspora nákladů ve variantě u D2 bude tedy ještě rapidně větší.

Kromě úspory finanční je to velká úspora i ekologická, protože logicky pro takovou trať bude potřeba převážení menšího množství materiálu, snížení emisí od vozidel na fosilní paliva, bude menší spotřeba materiálu, tedy menší těžba a zachování krajiny. Bude potřeba méně energeticky náročného materiálu, jako železo, měď, hliník a další kovy, které jsou i problematicky na našem trhu dostupné.

Uvedená varianta není jen ekonomicky přínosná, ale i ekologicky zodpovědná, protože se stavba nedotkne soustavy NATUR 2000 EVL Vranovický a Plačkův les.

Naše zkušenost z jednání s investorem stavby Vysokorychlostní tratě (VRT) Správou železnice (SŽ) nás nutí opětovně poukázat na nefunkčnost opatření, které jsou v ZUR uvedeny, protože SŽ se jimi nemíní zabývat, a to i přesto, že bylo 3. 8. 2023 společné jednání zástupců odboru Územního plánování, zástupců vedení města Modřice a spolku Pro Modřice z. s., které mělo SŽ donutit se reálně zabývat opatřeními, které jsou v ZUR zavedeny na ochranu obyvatelstva.

Ze zkušeností můžeme konstatovat, že SŽ zajímá pouze vytyčený koridor a vše ostatní pomíjí, aby stavba byla nejlevnější s minimálními opatření, které jsou na hraně dalších zákonů chránící obyvatelstvo a životní prostředí Jihomoravského kraje.

Vytyčený koridor a záměr SŽ závažně ohrožuje zdraví, životní prostředí, bezpečnost a majetek obyvatel. Proto musí být důkladně posouzeny vlivy takových záměrů na životní prostředí a veřejné zdraví. V žádném případě při přijímání vytyčeného koridoru nebyly posouzeny varianty a kumulativní a synergické vlivy.

Politika a strategie Jihomoravského kraje a jejich zastupitelů je nepochopitelná, protože navrhli a odsouhlasili koridor, a koridory, které prochází územím, které je velmi intenzivně zatíženo hlukem, což vyplývá i ze strategických hlukových map Ministerstva Zdravotnictví. Tyto mapy jsou v souladu se směrnicí EP a Rady 2002/24/ES z důvodu snižování hluku. Z tohoto pohledu je tedy nepochopitelné proč zastupitelstvo JMK podlehlo SŽ a schvaluje koridory, které toto zatížení ještě zvýší.

Je tedy zřejmé, že úřady JMK a zastupitelstvo nekoná v zájmu obyvatel JMK, aby koridory a další stavby byly plánovány s maximální obezřetností k současnému stavu, aby investice, které jsou plánovány byly plánovány i do opatření na snížení hluku, prašnosti a dalších negativních vlivů z dopravy a průmyslové výroby. Pokud by JMK jednal suverénně a nebyl ve vleku Ministerstva Dopravy (MD) a SŽ, tak by nemohl nikdy schválit trasu, která již prochází územím, které je velmi zkoušeno negativními vlivy, ale schválilo by v ZÚR jinou trasu, která by přiměla investora a MD naplánovat trasu VRT tam, kam patří, a to je na východní straně dálnice D2. Stejná platforma funguje i u dalších koridorů a plánovaných staveb jako např. D52 napojení na Rakousko přes Mikulov. Je zřejmé, že tato spojnice je nutná, ale je více než jasné, že je nedostačená a v současnosti více než poškozuje silniční dopravu v JMK a především město Brno.

Miroslav Novák