vrt2jmk

Je kratší, s méně zásahy do zastavěného území. A na rozdíl od státní trasy by se vyhnula dvěma chráněným přírodním lokalitám…

Komplexní řešení VRT pro region Jižní Moravy
Ing. Jiří Kalčík, červenec 2024

tuto variantu podporují

Současný koridor pro VRT vznikl na základě Studie proveditelnosti zpracovanou SŽ v roce 2017 a která z dnešního pohledu už není aktuální a sice logicky nezahrnuje vlivy a události posledních let, nicméně taková strategická stavba, jakou je VRT, potažmo další stavby musí umět na tuto situaci reagovat. 1. AZUR byla schválena před 4 lety a i tento dokument by měl umět reagovat a vyvolat změny potřebné k ochraně obyvatelstva a životního prostředí. Dalším zásadním nedostatkem současného ZUR a plánování koridoru VRT je opomíjení strategické bezpečnosti České Republiky s ohledem na válku na východě Evropy. Takto naplánovaná trasa je v rozporu s dokumentem Obranná strategie České Republiky. Hlavní důvodem je, že plánovaný koridor vede souběžně několik kilometrů s již existujícím koridorem. Na jihu Brna existuje jediný velký Železniční Uzel Brno (ŽUB). V případě přímého ohrožení nebo vlakového neštěstí dojde zcela k vypnutí vlakového spojení na spojence z jihu a západu Evropy, což si v současné době ČR nemůže dovolit. I z tohoto pohledu je varianta VRT na východě dálnice D2 výhodná, protože zcela zabezpečuje a zohledňuje obrannou strategii ČR. Je tedy s podivem, že ve zprávě k ZUR není tento pohled na obrannou strategii ČR vůbec zmíněn a koridory, které jsou v ZUR vytyčeny nejsou přeplánovány, tak aby tato strategie byla naplněna.

Brněnská ulice v Modřicích je již dnes zahlcena hlukem, prachem a dalšími emisemo ze současné dopravní situace. Jedná se emise zejména ze silnic III/15268, II/152 a I/52, která se nachází několik metrů od ulice Brněnská směrem na západ a na jih. Vzhledem k trvalému kolapsu dopravy na spojnici D1 a D2 Brno jih, doprava přes uvedené silnice slouží jako alternativa a objízdná trasa. Po této ulici je taktéž svedena všechna autobusová doprava Integrovaného dopravního systému Jihomoravského kraje z jižně položených obcí. V blízkosti města Modřice se nachází také dopravní úsek dálnice D1 a D2, a to včetně křížení těchto dálnic. K tomu je tu navíc plánována VRT a tangenta propojující D52 a D2.

Zásady územního rozvoje Jihomoravského kraje vyplývá, že pro koridor vysokorychlostní trati VRT Brno – Šakvice je třeba zajistit podmínky pro nadstandartní protihluková opatření (překrytí, tunel, tubus) zejména při průchodu trati lokalitami Modřice, Popovice, Rajhrad, Vranovice, Pouzdřany a Popice (bod 129b ZÚR JMK). Jedinou oblastí, pro kterou je připraveno nadstandartní protihlukové opatření je Rajhrad. Pro to, aby mohl být záměr povolen, musí být v souladu s krajskou územně plánovací dokumentací. Ta je závazná pro rozhodování v území. Ostatní obce SŽ ignoruje a žádné nadstandardní opatření neplánuje ve svých projektech i přesto, že území města Modřice, a to včetně ulice Brněnské a jejího okolí, je z hlediska hluku zatíženo významně také leteckým provozem na letišti Brno Tuřany. Přes Modřice vede vzletový a přistávací koridor. To je potřeba do akustického modelování a posouzení také zahrnout.

Už dnes projíždí kolem ulice Brněnská 190 až 240 vlaků denně. S koridorem pro VRT toto číslo naroste o stovky vlaků deně.

Je zvláštní, že zastupitelům, kteří schválil VRT vůbec nevadí, že koridor bude přímo zasahovat do Evropsky významná lokalita Vranovický a Plačkův les (CZ 062084).

Na základě těchto známých a logických předpokladů je nepochopitelné, proč zastupitelé JMK sami nenavrhli jinou logickou trasu pro VRT a tu neschválili v ZUR. Je tedy obecně známo, že oproti navrhované trase SŽ již existuje přímější a efektivnější spojnice mezi Brnem a Břeclaví – a to dálnice D2. Navržená trasa dle dokumentu „RS2 VRT Modřice Šakvice Rakvice Oznámení záměru textová část.pdf“ str. 11 má mít délku 45 km (až do Rakvic). Není akceptovatelné, aby u tak nákladné stavby, nedošlo k předložení a posouzení dalších rozumných variant vedení této trasy na stejné úrovni zpracování detailů, pro jednoznačné posouzení ekonomického a ekologického zatížení vybraných oblasti. Je s podivem, že zastupitelé JMK alternativní trasu nepožadovali, ale schválili předloženou trasu, která neprošla oponentním jednáním. Podle tohoto článku Rychlovlaky v Česku s pomocí EU mohou vyjet už koncem desetiletí | Ekonom.cz: Web týdeníku EKONOM má být cena 31 km VRT na jižní Moravě (pouze do Šakvic) 45 mld Kč. Tedy 1 km stojí 1,45 mld Kč. Celková cena 45 km VRT jižní Morava po přepočtu vychází na 65,3 mld Kč.

Naštěstí projektová dokumentace a další vynaložené náklady pro přípravu záměru v předložené variantě jsou na začátku, a je tedy možné, a především nezbytné tuto změnu udělat směrem k optimálnější variantě kolem dálnice D2, protože úspora takového řešení je až 20 % předpokládaných nákladů oproti aktuálně navrhovanému řešení.

Dále se tím nenaruší současná trať, na které může probíhat provoz bez omezení. A ušetřené peníze se mohou na stávající trati použít pro zlepšení protihlukových opatření, což bude nezbytné s ohledem na zvýšení intenzity dopravy. Úspory přinese zejména to, že se nebude muset budovat tunel v Rajhradě, nebude se muset stavět nádraží Vídeňská a k ní potřebná infrastruktura, protože vlaky budou moci zajíždět přímo na nově vybudované hlavní nádraží v Brně.  Úspora nákladů ve variantě u D2 bude tedy ještě rapidně větší.

Kromě úspory finanční je to velká úspora i ekologická, protože logicky pro takovou trať bude potřeba převážení menšího množství materiálu, snížení emisí od vozidel na fosilní paliva, bude menší spotřeba materiálu, tedy menší těžba a zachování krajiny. Bude potřeba méně energeticky náročného materiálu, jako železo, měď, hliník a další kovy, které jsou i problematicky na našem trhu dostupné.

Uvedená varianta není jen ekonomicky přínosná, ale i ekologicky zodpovědná, protože se stavba nedotkne soustavy NATUR 2000 EVL Vranovický a Plačkův les.

Naše zkušenost z jednání s investorem stavby Vysokorychlostní tratě (VRT) Správou železnice (SŽ) nás nutí opětovně poukázat na nefunkčnost opatření, které jsou v ZUR uvedeny, protože SŽ se jimi nemíní zabývat, a to i přesto, že bylo 3. 8. 2023 společné jednání zástupců odboru Územního plánování, zástupců vedení města Modřice a spolku Pro Modřice z. s., které mělo SŽ donutit se reálně zabývat opatřeními, které jsou v ZUR zavedeny na ochranu obyvatelstva.

Ze zkušeností můžeme konstatovat, že SŽ zajímá pouze vytyčený koridor a vše ostatní pomíjí, aby stavba byla nejlevnější s minimálními opatření, které jsou na hraně dalších zákonů chránící obyvatelstvo a životní prostředí Jihomoravského kraje.

Vytyčený koridor a záměr SŽ závažně ohrožuje zdraví, životní prostředí, bezpečnost a majetek obyvatel. Proto musí být důkladně posouzeny vlivy takových záměrů na životní prostředí a veřejné zdraví. V žádném případě při přijímání vytyčeného koridoru nebyly posouzeny varianty a kumulativní a synergické vlivy.

Politika a strategie Jihomoravského kraje a jejich zastupitelů je nepochopitelná, protože navrhli a odsouhlasili koridor, a koridory, které prochází územím, které je velmi intenzivně zatíženo hlukem, což vyplývá i ze strategických hlukových map Ministerstva Zdravotnictví. Tyto mapy jsou v souladu se směrnicí EP a Rady 2002/24/ES z důvodu snižování hluku. Z tohoto pohledu je tedy nepochopitelné proč zastupitelstvo JMK podlehlo SŽ a schvaluje koridory, které toto zatížení ještě zvýší.

Je tedy zřejmé, že úřady JMK a zastupitelstvo nekoná v zájmu obyvatel JMK, aby koridory a další stavby byly plánovány s maximální obezřetností k současnému stavu, aby investice, které jsou plánovány byly plánovány i do opatření na snížení hluku, prašnosti a dalších negativních vlivů z dopravy a průmyslové výroby. Pokud by JMK jednal suverénně a nebyl ve vleku Ministerstva Dopravy (MD) a SŽ, tak by nemohl nikdy schválit trasu, která již prochází územím, které je velmi zkoušeno negativními vlivy, ale schválilo by v ZÚR jinou trasu, která by přiměla investora a MD naplánovat trasu VRT tam, kam patří, a to je na východní straně dálnice D2. Stejná platforma funguje i u dalších koridorů a plánovaných staveb jako např. D52 napojení na Rakousko přes Mikulov. Je zřejmé, že tato spojnice je nutná, ale je více než jasné, že je nedostačená a v současnosti více než poškozuje silniční dopravu v JMK a především město Brno.